De kracht van kleur
Groenten en fruit geven meer kleur aan je dag. Ons motto is niet voor niks 'Ga voor Kleur'. Een heel palet aan kleuren op je bord staat niet alleen leuk, maar het variëren met verschillende kleuren groenten en fruit is ook gezond. Elk soort groenten en fruit bevat namelijk andere voedingsstoffen. Kortom: eat the rainbow! Maar wist je dat kleur nog veel meer met ons doet?
Geel en wit doen wonderen
We zijn gewend dat ons eten een bepaalde kleur heeft. Het veranderen van de kleur en de intensiteit van kleur kan onze verwachtingen beïnvloeden. Een blauwe banaan oogt tenslotte wat minder appetijtelijk dan een gewone gele banaan, toch? Zelfs het licht dat op ons eten schijnt kan ons misleiden. Zo is er onderzoek gedaan naar het effect van diverse kleuren licht op de aantrekkelijkheid van appels en paprika's. Wat blijkt? Als je stukjes appels en paprika presenteert onder wit of geel licht, willen mensen niet alleen meer eten, maar vinden ze het eten ook lekkerder smaken. Onder blauw licht vonden deelnemers de smaakintensiteit van de stukjes appel zelfs minder. En dat terwijl het om precies dezelfde soort appel ging!
De kracht van zwart
Wist je dat zelfs de achtergrondkleur invloed kan hebben op hoe aantrekkelijk we eten vinden? Wetenschappers experimenteerden op de groenteafdeling met achtergronden in verschillende kleuren en grijstinten. Vervolgens mochten deelnemers verschillende groentesoorten beoordelen. Deelnemers vonden groenten met een (90%) zwarte achtergrond vaak aantrekkelijker dan groenten met een lichtere achtergrond.
Meer kleur = meer eten
Kleur kan zelfs invloed hebben op de hoeveelheid die we eten. Zo blijkt uit onderzoek dat we meer eten als het eten in verschillende kleuren wordt aangeboden. Mensen aten bijvoorbeeld 43% meer M&M's als deze in tien verschillende kleuren werden aangeboden i.p.v. van zeven kleuren. Kortom, lekker variëren met verschillende kleuren groenten en fruit. Zo kom je heel makkelijk aan je dagelijkse portie van 200 gram fruit en 250 gram groenten ;)
Ga voor Kleur Lab
Kleur kan dus (onbewust) ons koop- en eetgedrag veranderen. En daar spelen supermarkten en marketeers maar al te graag op in! Met ons eigen 'Ga voor Kleur Lab' doen we ook onderzoek naar hoe we het voor de consument 'aantrekkelijker' kunnen maken om groenten en fruit te kopen. Zo proberen we Nederland een duwtje te geven in de goede richting. Meer weten? Je kunt hier over het Ga voor Kleur Lab lezen.