Papaja

Als je niet eerder een verse papaja gegeten hebt, ken je de smaak waarschijnlijk wel: de vrucht zit vaak in ingeblikt tropisch fruit. Papaja’s hebben oranje vruchtvlees, smaken zoet (meloenachtig) en ruiken enigszins naar abrikozen. De papajaboom wordt ook wel meloenboom genoemd. De zaadjes kun je drogen en als ‘peper’ gebruiken in gerechten.

OOK WEL GENOEMD:

Papaja
Ga naar:

Informatie

Papaja kopen

Kies voor een exemplaar met een zo gaaf mogelijke schil. Ze kneuzen heel makkelijk, dus koop geen vruchten met verschrompelde of beschadigde schil.

Een rijpe papaja is te herkennen aan een groen-geel-rood gevlekte (kleur kan per variëteit verschillen) schil.

De schil van een rijpe bergpapaja geeft bij een lichte vingerdruk enigszins mee en ruikt lekker.

Portiegrootte

Per stuk (vuil): 300/200 gram
Per stuk (schoon): 150/100 gram
Dessertschaaltje: 150 gram


Teelt

De tropische vrucht groeit vooral in Azië, Midden-Amerika en Zuid- en Midden-Afrika.

De papajaboom wordt ook wel meloenboom genoemd.

De ronde tot ovaalvormige vrucht is zo’n 15 tot 20 cm lang en heeft een gladde groenachtig tot gele schil. Als je de vrucht halveert zie je binnenin een verzameling aan zwarte tot donkerbruine zaadjes. Daaromheen zie je het boterzachte, geel-oranje vruchtvlees. De zaadjes kun je drogen en als ‘peper’ gebruiken in gerechten.

Bekijk dit filmpje als je wilt weten hoe de papajaboom wordt geteeld. De papajaboom van zaad tot oogst. 

Tip

Eet je een hele papaja? Dan heb je de helft van de aanbevolen hoeveelheid fruit van 200 gram al binnen! De meeste mensen verwerken papaja echter in een zomerse fruitsalade.

Papaja smaak

Als je niet eerder een verse papaja gegeten hebt, ken je de smaak waarschijnlijk wel: de vrucht zit vaak in ingeblikt tropisch fruit. Papaja’s hebben oranje vruchtvlees, smaken zoet (meloenachtig) en ruiken enigszins naar abrikozen.  

Rijpe papaja is heerlijk in een fruitsalade, maar je de vrucht ook zo gebruiken:

  • Gegrild bij sorbetijs.
  • In een salsa voor bij vette vis (zoals zalm).
  • In een smoothie.
  • Met ham als voorgerecht.
  • In een Thaise salade met garnalen, knoflook en Oosterse dressing.
  • In chutney.
  • Gevuld met groenten en gebakken in oven.

Voedingswaarden

Algemeen
Energie
kj
164
Energie
kcal
39
Eiwit
gr
0.5
Eiwit plantaardig
gr
0.5
Koolhydraten
gr
7.8
Vitaminen
Retinol
mcg
0
Retinol act. equivalent
mcg
37
Vitamine D
mcg
0
Vitamine E
mg
0.3
Vitamine B1
mg
0.02
Mineralen
Zout toegevoegd
mg
0
Natrium
mg
1
Zout
mg
0
Calcium
mg
20
Fosfor
mg
10
Gegevens per 100gr/ml, Bron: NEVO
Toon meer

Verkrijgbaarheid

Verkrijgbaarheid uit Nederland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec
Verkrijgbaarheid uit het buitenland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec