Bezoekers universiteitsrestaurant kiezen vaker voor fruit dankzij nudges

De combinatie van twee of vier nudges deed het gedrag van bezoekers van een universiteitsrestaurant veranderen: ze kozen vaker voor een stuk fruit als nagerecht. Zo blijkt uit een grootschalig experiment van onderzoeker Tom Deliens van de Vrije Universiteit Brussel. Het onderzoek werd gevoerd in het universiteitsrestaurant op de campus in Etterbeek waar dagelijks zo’n 1000 studenten en personeelsleden lunchen.

Tijdens het experiment werden week na week nieuwe nudges geplaatst bij het fruit aan het dessertenbuffet, waar ook nagerechten zoals ijs, pudding en cake werden aangeboden. Zo plaatste Deliens een poster van de vernieuwde voedingsdriehoek, gevolgd door groene hartvormige labels met een glimlach en werden boodschappen neergezet bij het buffet die o.a. de voedingswaarde van fruit benadrukten tegenover de ongezonde alternatieven.

Uit het onderzoek blijkt dat in de periode met twee nudges (een voedingsdriehoek en de groene hartvormige labels) de restaurantbezoekers het vaakst een stuk fruit kozen als nagerecht. Op lange termijn bleek de combinatie van vier verschillende nudges het meest effectief. Bij één of drie nudges steeg de fruitverkoop niet significant.

Ondanks de stijgende fruitverkoop bleek uit interviews met ruim 550 restaurantbezoekers dat slechts 3% van de bevraagden hun gedrag effectief aanpaste onder invloed van de aangebrachte nudges. 66% merkte de nudges op, met name de voedingsdriehoek (54%), gevolgd door de boodschappen die aangaven hoeveel procent van de bezoekers al voor fruit had gekozen (23%). Minder dan een vijfde van wie de nudges opmerkte, zag het hartje of andere boodschappen staan. Tot slot gaf 73% aan dat ze nudging een goede manier vinden om consumenten aan te zetten om bijvoorbeeld gezonder te eten.

Om tot succesvolle gedragsverandering te komen, is het volgens Deliens belangrijk om nudging te integreren in een bredere, activerende aanpak, zoals het verhogen van de kostprijs van ongezonde voeding en het verlagen van de kostprijs van gezonde voeding.

Met het Ga voor Kleur Lab is al eerder onderzocht of nudges de groente- en fruitverkoop kunnen stimuleren. Ook hier lieten de resultaten zien dat nudges het aankoopgedrag van de consument positief kunnen beïnvloeden.

Bron: VUB