Hoe krijgen we de groente- en fruitconsumptie van kinderen in de buurt omhoog?

Hoe kunnen we de groente- en fruitconsumptie van kinderen in de buurt te stimuleren? Deze vraag werd gesteld aan een groep buurtbewoners in West Auckland, Nieuw Zeeland. Een studie, gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE, bracht hun bevindingen in kaart en formuleerde samen een aantal actiepunten.

Doel van de studie

Tijdens de studie werden systemische barrières voor de groente- en fruitconsumptie in kaart gebracht. Vervolgens werden actiepunten geformuleerd om de groente- en fruitinname van 2-14 jaar oude kinderen te stimuleren.

Workshops

Dit alles werd gedaan tijdens drie workshops volgens een systeemdynamiek methode, de zogenoemde 'community group model building'. Deelnemers waren 17 buurtbewoners, waaronder scholieren, ouders, leraren, lokale ondernemers en gezondheidspromotors, allemaal met een laag economische status en wonend in een etnisch gevarieerde gemeenschap in West Auckland (Nieuw Zeeland).

Systeemmap van het voedselsysteem

Tijdens de workshops maakten de deelnemers gezamenlijk een systeemmap (zie onderstaande afbeelding, bron: PLOS ONE) van het voedselsysteem in hun gemeenschap. Deze systeemmap bestond uit vier subsystemen: 1) thuisomgeving (bijv. ouders als rolmodel, kookvaardigheden), 2) fastfood, 3) kennis over voeding en 4) gezondheidsuitkomsten. In deze map werden pijlen gebruikt om een causaal verband aan te geven tussen twee variabelen in het systeem en ook om aan te geven welke variabelen elkaar versterken. Dit om te begrijpen hoe variabelen in het voedselsysteem  met elkaar interacteren.

Barrières

Barrières voor de groente- en fruitinname van kinderen die werden geïdentificeerd uit de systeemmap waren: een grote hoeveelheid fastfood restaurants in de omgeving; de alomtegenwoordige marketing van deze producten; de hoge kosten van verse producten ten opzichte van fastfood; ouders die te weinig tijd hebben voor de bereiding van eten en dalende kookkennis en -vaardigheden.

Actiepunten

Om de groente- en fruitconsumptie van kinderen te stimuleren waren een aantal actiepunten geformuleerd voor de eerste drie subsystemen. Deze actiepunten waren:

  • Thuisomgeving: kinderboeken over groenten en fruit, foodtruck met groenten en fruit, posters met groenten en fruit, kookklassen in het buurthuis, tuinier workshops in het buurthuis, algemene gezondheidsworkshop.
  • Fastfood: bewijs of sticker op raam van gezonde voedselwinkels, bewustzijn voor fast food industrie vergroten, raad voor gezond voedselbeleid op scholen, verminder advertenties voor fastfood, school tripjes naar de supermarkt om over groenten en fruit te leren.
  • Kennis over voeding: deel gezonde voeding uit in de kerk, deel gratis groente en fruit uit op scholen, 'gezond leven bus' tijdens buurt evenementen.

Bron: NAGF