Kansen voor meer groente bij ontbijt en lunch

Er liggen kansen om de groenteconsumptie in Nederland te verhogen in de komende jaren, maar het zal een lange adem vergen. Hierbij is het belangrijk dat consumenten geholpen worden om groente op andere momenten te eten, zoals bij het ontbijt of de lunch.

Nederlanders vinden het belangrijk om groente te eten, toch eten we slechts 131 gram groenten per dag. De totale verkoop van verse groente is in de afgelopen jaren wel iets gestegen (0,3 procent in 2018 en 1,2 procent in 2019) maar in dit tempo zou het nog 40 jaar duren voordat we de aanbevolen 250 gram groente halen. Tijd voor een groeiversnelling. Deze is mogelijk als het de groentesector lukt om de consument meer groente te laten nuttigen op andere eetmomenten, zoals ontbijt, lunch of tussendoortje. Dat is de boodschap van het vandaag gepubliceerde internationale onderzoeksrapport 'Meer groente bij ontbijt en lunch: kans of kansloos?' van ABN Amro.

Broodcultuur
De Nederlandse consument eet gemiddeld bijna dagelijks groente; daar ligt het niet aan. Maar Nederlanders eten het minst vaak meerdere keren per dag groente. Dat komt doordat we tijdens de -meestal koude- lunch relatief vaak brood eten en weinig groente. Bijna de helft van de ondervraagde Duitsers, Belgen en Britten nuttigen meer dan 3 keer per week groente tijdens de lunch,  terwijl slechts 18 procent van de Nederlanders dit doet. Dit ligt volgens het rapport met name aan onze 'broodcultuur' en aan de relatief korte lunchtijd.

Een brug te ver
Groente bij het ontbijt lijkt een brug te ver voor vele Nederlanders. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Britten, die regelmatig gebakken tomaat bij het ontbijt nuttigen. Maar liefst 82 procent van de ondervraagden geeft aan groente bij het ontbijt simpelweg niet lekker te vinden of dat dit het er niet bij hoort. Ontbijten met groente, zo stelt het rapport, zit niet in onze eetcultuur.

Kansen door innovatie
Gelukkig zijn eetgewoonten niet statisch. Nog niet zo heel lang geleden at bijna niemand in Nederland Thaise wok groenten, nu zijn ze niet meer weg te denken uit de schappen. Groente-innovaties kunnen dus helpen om eetgedrag te veranderen. Dat is mooi, want Nederlanders lopen voor op hun Belgische, Duitse en Britse collega's als het gaat om groente-innovaties, aldus het rapport. Introductie van gemaksgroenten voor bij het ontbijt of speciale ontbijtpakketten zouden kunnen helpen om groente een logisch onderdeel te maken van lunch of ontbijt.

Nudging op de winkelvloer
Een andere mogelijkheid is om samen met supermarkten de inrichting van het schap of de locatie van groente op de winkelvloer aan te passen. Ook nudging op de winkelvloer kan helpen. Nudging is het subtiel veranderen van het onbewuste gedrag van consumenten zonder hun keuzevrijheid in te perken. Het rapport noemt hierbij het Ga voor Kleur-lab nudging experiment van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) bij een Dirk filiaal als succesvol voorbeeld. In de 6 weken dat het experiment werd uitgevoerd, is namelijk maar liefst 3,3 kilo meer groenten en fruit verkocht per 100 kassa transacties.

Er liggen dus zeker kansen om de groenteconsumptie te verhogen in de komende jaren, maar het zal een lange adem vergen. Sleutelbegrippen hierbij zijn: andere consumptiemomenten, inspiratie bieden aan consumenten, meer gemaksproducten en intensievere samenwerking met gedragsonderzoekers. Om deze kansen te benutten is het belangrijk om als keten intensief samen te werken en kennis te delen.