Nationaal Actieplan Groenten en Fruit stopt na vijf succesvolle jaren

Na vijf jaar komt er op 1 januari 2022 een eind aan het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF). NAGF bouwde een netwerk om een gezonder en duurzamer voedselpatroon te stimuleren en laat zien dat samenwerking loont. Samen met meer dan 200 partnerorganisaties heeft NAGF geweldige resultaten geboekt die daadwerkelijk de consumptie van groenten en fruit hebben verhoogd. De kennis van vijf jaar NAGF blijft beschikbaar via GroentenFruit Huis.

Campagnes, onderzoek en netwerken

Bij aanvang formuleerde het NAGF drie speerpunten voor activiteiten: jonge gezinnen, out-of-home en gezondheidszorg. Voor deze doelgroepen zijn meer dan 60 projecten uitgevoerd in samenwerking met de groente- en fruitsector, retail, cateraars en maatschappelijke organisaties. Een recent voorbeeld is de samenwerking in het kader van het International Year of Fruit and Vegetables. In dit kader werden diverse activiteiten georganiseerd zoals 's Werelds eerste eetbare bushalte voor de Geef Kleur door campagne die een hoop publiciteit trok. Tijdens de Nationale Groente- en Fruitdag op 14 oktober jl. werden dankzij de samenwerking van ruim tweehonderd partners miljoenen Nederlanders geïnspireerd hun middagdip eruit te snacken met groenten en fruit. Het onderzoek 'Arts en Groenten' wees uit dat artsen leefstijl vaker willen bespreken met hun patiënten. Voor jonge gezinnen is het netwerk 'Groenten en Fruit voor kinderen' gestart en de video  van kinderarts Koen Joosten over het belang van groeten en fruit voor jonge kinderen opgenomen.

Veggipedia

Het NAGF moderniseerde de website Veggipedia en verrijkte deze met betrouwbare content. Van gemiddeld 300 paginaweergaven per dag in 2017, groeide het bereik naar gemiddeld vijfduizend dagelijkse bezoekers tot een totaal van ruim twee miljoen bezoekers per jaar. Veggipedia is de online encyclopedie met onder andere recepten, productinformatie en voedingsstoffen per product. GroentenFruit Huis had het beheer van Veggipedia bij NAGF belegd en zal dit nu overnemen.

Ga voor Kleur

Met de boodschap Ga voor Kleur heeft het NAGF consumenten geïnspireerd hun bord in te kleuren met groenten en fruit. Een actie die veel aanknopingspunten biedt voor partners om hier hun met hun eigen look and feel de algemene boodschap te ondersteunen. Veel cateraars en grote retailers haakten aan bij Ga voor Kleur, onder andere met een actiedag, spaaracties, aandacht aan kleurrijke groenten en fruit in hun huismagazines en nudgingprojecten op de winkelvloer of bij online boodschappen doen.  Met als waardevolle learning dat nudging de consumptie inderdaad kan verhogen.

Blijven samenwerken

Het NAGF stopt per 1 januari als samenwerkingsverband, het is ons niet gelukt financiering voor voortzetting te krijgen. Alle informatie, opgedane kennis en de websites worden overgedragen aan GroentenFruit Huis.

"Als NAGF zijn we trots op de behaalde resultaten en bedanken we alle partners voor de samenwerking. Jammer dat we juist nu we vol op stoom zijn niet verder kunnen. Het was een uitdagend project dat ik met veel plezier heb gecoördineerd. Laten we voortbouwen op het werk dat reeds is verzet en de samenwerking blijven opzoeken, ook zonder het NAGF. Er ligt nog genoeg werk!", besluit coördinator Karin Bemelmans.

Over NAGF

Het NAGF, het samenwerkingsverband van bedrijfsleven, groente- en fruitsector, overheid , kennisinstituten en maatschappelijke organisaties, stimuleert de consumptie van groenten en fruit vanuit de visie dat er vele partijen zijn die zich hiervoor willen en kunnen inzetten. NAGF verzamelde initiatieven, heeft deze met elkaar verbonden, verrijkt met kennis en ervaring en verspreid via haar kanalen. Hiermee heeft NAGF de activatie richting de consument versneld. Alle verzamelde projecten zijn te vinden op www.nagf.nl.