Nationale Groente- en Fruitdag tijdens de coronacrisis meer nodig dan ooit

Zoetermeer, 14 oktober 2020 – Het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) roept vandaag uit tot Nationale Groente- en Fruitdag. Op deze dag staan groenten en fruit in de spotlight. Broodnodig nu uit recent onderzoek blijkt dat het gros van Nederland veel te weinig groenten en fruit consumeert. Ruim 30 procent van de Nederlanders eet op doordeweekse dagen tijdens de lunch nooit groenten of fruit. Slechts 20 procent geeft aan 4 of 5 dagen per week groenten en fruit bij de lunch te nuttigen. De overige 80 procent houdt het bij een oer-Hollandse broodlunch. Dit kan en moet anders vindt het NAGF.

De eerste editie van de Nationale Groente- en Fruitdag staat in het teken van 'Groentefruitrijke lunch', omdat het lunchmoment bij uitstek kansen biedt om de groente- en fruitconsumptie te verhogen. NAGF benadrukt de urgentie van een gezondere levensstijl in het licht van de coronacrisis en de toegenomen aandacht voor onze gezondheid. Met de actiedag wil de organisatie Nederlanders inspireren voor een groente- en fruitrijke lunch – ook op het (thuis)kantoor. Snelle hap achter het bureau – dat kan anders!

Dat groenten en fruit een positief effect op onze gezondheid hebben, is algemeen bekend. Toch blijkt uit recent consumentenonderzoek in opdracht van het NAGF dat een derde van Nederland op geen enkele doordeweekse dag groenten of fruit eet bij de lunch. Slechts 2 op 10 Nederlanders eet op 4 of 5 of dagen groenten of fruit bij de lunch. Het favoriete lunchgerecht van bijna 80 procent van Nederland is de vertrouwde boterham met kaas. Salade, rauwkost, fruit, soep of een warme maaltijd blijven achter tijdens het lunchmoment. “Dat terwijl het lunchmoment de uitgelezen kans is om een deel van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit te consumeren,” zegt Karin Bemelmans, coördinator van het NAGF. Veel respondenten gaven aan slechts 0 tot 10 minuten (26%) of 11 tot 20 minuten (38%) aan de lunch te besteden. “Hier liggen kansen; zeker nu we vanwege corona thuiswerken kunnen we meer tijd nemen voor het middageten, in plaats van even snel een boterham achter het bureau,” aldus Bemelmans. Om Nederland aan te zetten tot gezondere consumptie roept het NAGF de Nationale Groente- en Fruitdag in het leven. 

Aankoopgedrag stemt hoopvol 

Uit het onderzoek van het NAGF komt ook naar voren dat een derde van Nederland graag gezonder wil eten en de intentie heeft om meer groenten en fruit te eten tijdens de lunch – met name om af te vallen, gezonder te leven of fitter te worden. Deze licht positieve trend is ook zichtbaar in het aankoopgedrag; Nederlandse huishoudens kochten in de eerste acht maanden van dit jaar gemiddeld 10 tot 15 procent meer groenten voor gebruik binnenshuis dan vorig jaar (bron: GroentenFruit Huis). Het feit dat we meer groenten in huis halen stemt hoopvol. Het NAGF hoopt op Nationale Groente- en Fruitdag de Nederlandse consument te inspireren om niet alleen voor de avondmaaltijd maar ook tijdens de lunch vaker voor groenten en fruit te kiezen en zo op eenvoudige manier te werken aan een goede gezondheid. 

Podium en prijs voor foodbloggers 

De eerste Nationale Groente- en Fruitdag vindt plaats tijdens de Dutch Food Week (DFW). Een week die in het teken staat van  voeding, voedselproductie en innovatie in de voedselsector. Tijdens de actiedag wordt Nederland online door tv-kok Sandra Ysbrandy geïnspireerd voor een groente- en fruitrijke lunch en maakt tv-kok en acteur Hugo Kennis de winnaar  van de Fruit & Veg Award bekend. Een award die het NAGF uitreikt aan de Nederlandse foodblogger die zijn of haar publiek het allermeest weet te inspireren met gezonde – groente- en fruitrijke – gerechten. De prijswinnaar wordt mede gekozen door het publiek, als ook door een professionele vakjury met onder anderen Jaap Seidell (hoogleraar Voeding en Gezondheid), Tamara de Weijer (huisarts, auteur en ambassadeur van het NAGF) en Nadia Zerouali (Presentatrice Binnenstebuiten). De Weijer: “Het is belangrijk om de Nederlandse consument te informeren over het belang van groenten en fruit, maar niet alleen met zo’n dag als vandaag. Foodbloggers kunnen hier een belangrijke rol in spelen: zij  inspireren hun volgers dagelijks op een laagdrempelige, effectieve manier.” De bekendmaking van de winnende foodblogger gebeurt vanavond om 19.00 live via het Instagramkanaal van Hugo Kennis.  

Het consumentenonderzoek kan worden aangevraagd via info@nagf.nl.