Nudges in Noorse supermarkt helpen laagopgeleiden om voor meer groenten en fruit te kiezen

Meer verschillende soorten groenten en fruit om uit te kiezen in combinatie met lagere prijzen kunnen zorgen voor hogere verkoopcijfers, zo wijst onderzoek in Noorse supermarkten uit.

Ook bij de Noren is het slecht gesteld met de consumptie van groenten en fruit. Slechts twee op de tien mensen eten de hoeveelheid groenten en fruit die aangeraden wordt door de gezondheidsinstanties. Dit is in Nederland nog lager, nog niet eens 1 op de 10 haalt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 250 gram groenten en 200 gram fruit.

De onderzoekers wilden testen of een groter assortiment en andere aanpassingen in de winkel, zoals reclamecampagnes, de consumenten konden verleiden. En wat bleek? Dat had effect.

Wat hebben ze precies gedaan?

Bij supermarktketen Meny kregen groenten en fruit de best mogelijke plaats in de winkel. Ook werd de groenten- en fruitafdeling zo dicht mogelijk bij de ingang geplaatst, zodat dat het eerste is wat je ziet als je binnenkomt. Ook werd de afdeling ruimer: van 15 naar 20 procent van de oppervlakte van de winkel. Daarnaast werd het assortiment flink uitgebreid, met name in de citrusvruchten.

Deze veranderingen zijn ook doorgevoerd in supermarkten van KIWI, Joker en Spar. KIWI maakte daarnaast ook nog gebruik van diverse prijsmaatregelen.

Daarna hebben de onderzoekers de verkoopcijfers geanalyseerd. Daaruit bleek dat de verkoop van groenten en fruit in KIWI steeg met 34 procent. In totaal groeide de verkoop van groenten en fruit bij de winkels van Norgesgruppen met 15 procent van 2015 tot 2019.

Grotere stijging verkoop onder lager opgeleiden

De grootste groei in de verkoop van groenten en fruit was in de provincies met de minste hoogopgeleiden. Ter vergelijking: in de hoogst opgeleide provincies steeg de verkoop van groenten en fruit met 16 procent, terwijl de verkoop in de laagst opgeleide provincies met een duizelingwekkende 254 procent steeg (gemeten in aantal verkochte eenheden). Daar kochten consumenten dus drie keer zoveel groenten en fruit als daarvoor.

Volgens de onderzoekers bewijst dit dat de indeling van de supermarkt consumenten kan beïnvloeden die niet bewust voor gezondere alternatieven kiezen.

Duwtje heeft potentie

Daarmee bevestigen de onderzoekers wat gedragswetenschappers al een tijdje weten: deze ‘vriendelijke duw’-strategie heeft veel potentie. Het zorgt ervoor dat consumenten de goede keuzes wat betreft voedsel kunnen maken.

In Nederland is in 2018 in opdracht van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit een dergelijk nudging experiment met de groente en-fruitverkoop uitgevoerd in een Dirk supermarkt in Den Haag. Ook hiervan waren de resultaten veelbelovend, er werd maar liefst 3,3 kilo meer groente en fruit verkocht per 100 kassatransacties. Hier kunt u meer lezen over dit experiment.

Bron: agf.nl