Programma NAGF nudging symposium bekend

Op 18 juni vindt het NAGF nudging symposium plaats op de KNVB Campus in Zeist: een symposium voor retail, AGF, beleid, horeca, wetenschap e.a. Het symposium is gericht op de rol die nudging zou kunnen spelen in het verhogen van de groente- en fruitconsumptie. Tijdens het symposium worden onder andere de resultaten van een uniek experiment gepresenteerd: het Ga Voor Kleur Lab. Inmiddels is het programma bekend.

Samen met retail voerde het NAGF eind 2018 een nudging experiment uit op de groente- en fruitafdeling van een filiaal van Dirk. Een team wetenschappers van onder meer de Vrije Universiteit Amsterdam evalueerde de resultaten. Deze zullen tijdens het symposium worden gepresenteerd. Onder leiding van dagvoorzitter Samuel Levie (tv-kok en foodondernemer) worden voorbeelden en casussen besproken zodat u met concrete handvatten en vol inspiratie nudging zelf kunt gaan inzetten.

Programma

Stimuleren verkoop en consumptie groenten en fruit
- Karin Bemelmans (coördinator NAGF) geeft uitleg over wat het NAGF doet om groente- en fruitconsumptie te stimuleren en de rol die het Ga voor Kleur Lab hierin speelt.
- Anna Taylor (Food Foundation, UK) deelt welke strategie zij met de Food Foundation inzet om de consumptie van groenten en fruit te verhogen in de UK.

Nudging als strategie
- Eva van den Broek (Stichting Behavioural Insights Nederland) neemt u mee in de wereld van nudges. Aan de hand van interactieve experimenten ondervindt u de kracht van nudging en wordt inzichtelijk hoe nudges kunnen worden geïmplementeerd.

Het Ga voor Kleur Lab
- Coosje Dijkstra (onderzoeker aan de Vrije Universiteit) presenteert de onderzoeksresultaten van het Ga voor Kleur Lab.
- Arie van Doesburg (senior unit manager bij Detailresult Groep) en Jaap Seidell, (hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de Vrije Universiteit) gaan in gesprek over hun ervaring met het experiment in de Dirk en de toepasbaarheid van nudges.