Trend meer groenten en fruit kopen zet door
De ingeslagen trend naar meer groenten en fruit kopen door Nederlandse consumenten zet door in 2021. Van januari tot eind juni kochten huishoudens 4 procent meer verse groenten en 3 procent meer fruit dan een jaar geleden. Gemiddeld groeide de consumentenaankopen van het hele assortiment groenten en fruit met 4 procent ten opzichte van 2020 Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van data van onderzoeksbureau GfK. De cijfers die meer kunnen zeggen over groente- en fruitconsumptie buitenshuis, zijn nog niet bekend.

Sinds de uitbraak van het coronavirus is de vraag naar groenten en fruit gegroeid. Consumptie buitenshuis maakte hier nauwelijks deel vanuit. Er werd meer tijd thuis doorgebracht en gezond eten kwam hoger op het prioriteitenlijstje van de consument. In 2020 kochten Nederlandse huishoudens 9 procent meer groenten en fruit dan in het voorgaande jaar. Restaurants en cateraars serveerden fors minder groenten en fruit door de coronamaatregelen. Daarmee rekening houdend bleef er een totaal effect van +4% over (goed-nieuws-nederlanders-aten-meer-groenten-en-fruit-in-2020).
Verspakket gewild
Verspakketten zijn nog altijd aan een opmars bezig. Zo'n pakket omvat de juiste hoeveelheid ingrediënten voor het bereiden van een maaltijd. Ze vallen nog net buiten de top-10 meest gekochte groenten. Maar er was wel een verkoopstijging van 10 procent te zien in de eerste helft van 2021. Andere groenten die het in die periode goed deden, waren slamixen (+16%), bloemkool (+13%), spitskool (+13%) en boerenkool (+10%).
Boost online
Corona heeft het online boodschappen doen een enorme boost gegeven. Online had in 2020 een aandeel van 6 procent binnen de totale consumentenaankoop groenten en fruit. In de eerste helft van 2021 ging het om een aandeel van bijna 8 procent.
Top-10 groenten
De eerste helft van 2021 heeft niet geleid tot grote verrassingen in de Top-10 meest verkochte producten vergeleken met vorig jaar. Tomaat blijft met een aandeel van 10 procent van het totaal verkochte gewicht, verreweg de meest gekochte groente. In de eerste jaarhelft zijn 2 procent meer tomaten gekocht dan vorig jaar. De ui staat op de tweede plaats. Nederlandse consumenten kochten van januari tot en met juni 16 procent meer uien dan een jaar terug. Komkommer (+3%) en wortel (+1%) ontlopen elkaar niet veel qua verkoop en staan op plaats 3 en 4. Paprika maakt de top-5 compleet. Deze groente was in 2020 één van de sterkste stijgers en ook in 2021 nam de verkoop toe. Tot en met juni dit jaar kocht de Nederlandse consument 3 procent meer. Witlof en broccoli, positie 8 en 9 in deze top-10 meest gekochte groenten, wisselden van plaats in het voordeel van witlof.
Peer herwint terrein
Banaan (+1%) veroverde de eerste plaats in de Top-10 aankopen fruit. Op korte afstand gevolgd door appel (-5%) die in andere jaren meestal op de eerste plaats staat. Oorzaak wordt gezocht in de kleine Nederlandse appeloogst in 2020. Dit gaf hogere consumentenprijzen en minder prijsacties dan vorig jaar. De perenconsumptie stond de afgelopen jaren wat onder druk. Daar kwam de eerste helft van dit jaar verandering in. Nederlanders kochten 20 procent meer. Door het koude voorjaar was de internationale aanvoer van zomerfruit vertraagd. Dit was ook gunstig voor de perenverkoop. Naast peren waren blauwe bessen (+14%), kiwi's (+14%), druiven (+11%) en citroenen (+10%) populair in de eerste helft van het jaar.
Gedragsverandering doorzetten
Het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) is zeer verheugd over deze cijfers. Het tweede jaar op rij waarin de aankopen echt groeien.
"Wij zijn heel blij met deze ontwikkeling. De uitdaging is nu om deze trend vast te blijven houden. Daarom zullen wij blijven werken aan inspiratie voor iedereen om iedere dag op elk moment groenten en fruit te eten", aldus Karin Bemelmans.
Bron: GroentenFruit Huis & NAGF