Uitlichten van gezonde producten leidt niet tot gezondere leefstijl

Consumenten kopen niet méér gezonde producten als die in de aanbieding zijn of op ooghoogte liggen, terwijl de ongezonde producten onderin het schap te vinden zijn. Er zijn wettelijke maatregelen nodig om mensen echt te kunnen verleiden tot gezondere voeding. Deze conclusie komt uit het Supreme Nudge onderzoek van Amsterdam UMC, gesteund door de Hartstichting en ZonMW.

De onderzoekers keken niet naar het verschil in verkoop van één of enkele producten. Ze hielden over langere tijd bij wat de consument aan gezonde producten koopt in verhouding tot ongezonde producten. Uit het onderzoek kwam naar voren dat in verhouding niet meer gezonde producten kopen, ondanks de kleine aanpassingen in de winkel. Als een product in de aanbieding is bijvoorbeeld een paprika dan kopen ze dat wel, alleen wisselen ze dat in voor een ander gezond product.

Dat laat zien dat nudges en aanbiedingen wel helpen, maar zijn er echter meer aanvullende en sterkere strategieën nodig voor een gezonder leefpatroon. De onderzoeksresultaten laten ook zien dat de verleiding voor ongezonde producten te groot is. Ruim 80% van het voedselaanbod in supermarkten valt niet binnen de Schijf van Vijf.

Onderzoek van effect

De onderzoekers analyseerden de gegevens van 361 deelnemers die boodschappen deden bij 12 Coop-vestigingen gedurende 6 tot 12 maanden. Een deel van de winkels liet gezonde producten extra opvallen door bijvoorbeeld actieprijzen en bordjes, het andere deel niet. Na een jaar bleken deze aanprijzingen en prijsmaatregelen voor gezond voedsel geen effect te hebben op het eetgedrag, het aankoopgedrag en de gezondheid van de deelnemers. Ook de totale afzet van gezonde producten was niet gestegen in de aangepaste supermarkten.

Bron: Amsterdam UMC