Korting op gezonde producten in Belgische super

De Belgische supermarktketen Delhaize probeert klanten met korting te verleiden tot het kopen van gezonde producten. De producten in de supermarkt zijn sinds kort voorzien van het Nutriscore-logo. Aan de hand van dit voedselkeuzelogo kan de consument in een oogopslag zien of een product (on)gezond is. Klanten die gaan voor de gezonde keuze krijgen vervolgens korting op hun boodschappen.

Gezonde producten en recepten vallen in de A- of B-categorie en zijn voorzien van een groen Nutriscorelabel. Minder gezonde producten vallen in de C-, D- of E-categorie en zijn geel, oranje of rood gelabeld. Klanten krijgen twintig procent korting op producten in de A- of B-categorie, tot een maximum van vijftig euro per maand.

Vanaf half mei zal deze kortingsactie gedurende 3 maanden als proef van start gaan onder 11.000 medewerkers in 11 Belgische bedrijven. Aan de hand van de uitkomsten bepaalt Delhaize vervolgens of de korting in de toekomst voor alle klanten gaat gelden. De supermarkt suggereert dat de Belgische overheid ook de gezonde keuze kan stimuleren door gezonde producten minder te belasten.

Toch is er ook kritiek van voedingsdeskundigen op het Nutriscore-systeem. Zo hebben bepaalde producten zoals patat een groen label, terwijl zij vaak wel op ongezonde wijze worden bereid. Daarentegen kan een redelijk 'gezond' product zoals zalm een ongezond label krijgen vanwege het hoge vetgehalte. In Nederland is er dan ook nog steeds discussie over wat het beste voedselkeuzelogo zou zijn.