Aardpeer

Aardpeer wordt ook wel topinamboer of Jeruzalem-artisjok genoemd. Aardperen zijn grillig gevormde knollen. Ze zijn lichtbruin, violet, roze of wit van kleur. Aardpeer is wat zoet. Sommige mensen vergelijken het met oesters of artisjok met een licht nootachtige smaak. Verse aardperen zijn rauw te eten. Ze zijn dan lekker brossig en krokant.

OOK WEL GENOEMD:

Aardperen
Aardpeer
Ga naar:

Informatie

Aardperen kopen

De knolletjes moeten bij het indrukken nog hard zijn. Als je de knollen wat kan indrukken of als ze "gummi-achtig" aanvoelen, dan zijn ze oud.

Portiegrootte

Opscheplepel: 100 gram


Teelt

De aardpeer houdt van zon en een vochtige grond. Maar eigenlijk kun je de aardpeer overal planten. Deze knol doet het namelijk ook prima op een schaduwrijke plek in een drogere grond.

Over de plek waar de aardperen worden verbouwd moet goed worden nagedacht. De planten kunnen maar liefst 1,5-3 meter hoog worden. Dit kan ook voor veel schaduw zorgen. Plant de knol op 15 cm diepte. Houd rekening met een afstand van zo’n 30 cm, aangezien de aardpeer makkelijk woekert. Het plaatsen van een diepe afscheiding wordt aangeraden.

In het najaar moeten de stengels tot 15 cm boven de grond worden gesnoeid. De wortels zijn sterk en komen de winter goed door. Het is wel aan te raden om stro of een bodem oude stengels eroverheen te leggen.

Tip

Je hoeft de aardperen niet te schillen.

Aardperen smaak

Aardpeer is wat zoet. Sommige mensen vergelijken het met oesters of artisjok met een licht nootachtige smaak.

Aardperen combineren goed met aardappels, worteltjes, vis en noten. Maar met prei, erwten, bonen en broccoli gaan ze ook prima samen.

We geven je graag een aantal suggesties hoe je de aardpeer kunt gebruiken:

  • Er soep van maken, zoals aardperensoep met doperwtjes.
  • Bakken in de pan als alternatief voor gebakken aardappeltjes.
  • Meebraden met een sudderlapje.
  • Verwerken in ovenschotels met prei, ongezouten noten en broccoli of met champignons en (geiten)kaas.
  • Wokken met andere groenten.
  • Ze zijn geweldig om zelf picalilly of relish mee te maken.
  • Rauw in zeer dunne schijfjes, gemarineerd in olijfolie, (rijst)azijn en citroen- of limoensap.

Voedingswaarden

Algemeen
Energie
kj
307
Energie
kcal
73
Eiwit
gr
2
Eiwit plantaardig
gr
0
Koolhydraten
gr
17
Vitaminen
Retinol
mcg
0
Retinol act. equivalent
mcg
1
Vitamine D
mcg
0
Vitamine E
mg
0.19
Vitamine B1
mg
0.2
Mineralen
Zout toegevoegd
mg
0
Natrium
mg
4
Zout
mg
0.01
Calcium
mg
14
Fosfor
mg
78
Gegevens per 100gr/ml, Bron: NEVO
Toon meer

Verkrijgbaarheid

Verkrijgbaarheid uit Nederland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec
Verkrijgbaarheid uit het buitenland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec