Babybananen

Babybananen zijn kleine bananen. De schil van deze bananen is iets dunner dan die van een gewone banaan. Bananen bevatten diverse vitaminen en mineralen, ze zijn rijk aan vitamine B6 en kalium. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, groeien bananen niet aan een boom maar aan een bananenplant, die feitelijk een kruid is.

OOK WEL GENOEMD:

Bananen
Babybananen
Banaan
Babybanaan
Ga naar:

Informatie

Babybanaan kopen

Koop liever geen babybananen met zwarte plekken op de schil. Hoewel ze nog goed eetbaar zijn, is de houdbaarheid dan nog erg kort.

Je kunt (over)rijpe bananen wel goed verwerken in pannenkoeken, cake of bananenbrood.

Portiegrootte

Per stuk: 40 gram


Teelt

De banaan komt onder andere uit Colombia, Costa Rica en Honduras. 

De bananen worden geteeld op bananenplantages. Op deze plantages wordt nooit iets anders geteeld dan bananen.

Bananen krijgen hun specifieke kromme vorm, omdat ze in een tros hangen en omhoog willen groeien. Dat is overigens niet omdat ze naar het licht willen, ze willen tegen de zwaartekracht in groeien. In een ruimteschip zonder zwaartekracht zouden ze dus recht groeien.

Grofweg zijn er twee soorten banaan: de fruit- of dessertbanaan en de bakbanaan die je niet rauw kunt eten.

De babybanaan is een fruit- of dessertbanaan. Met slechts 6-8 cm is hij een stuk kleiner dan de gewone banaan die zo’n 20 cm lang is. De babybananen groeien in trossen van 7-10 stuks en zijn zeer zoet.

Filmpjes: De productie van bananen en waar komt de banaan vandaan?

Tip

Uurtje sporten? Een babybanaan is een ideale snack voor of na het sporten.

Babybananen smaak

De babybanaan is net zo zoet als de gewone banaan. De mate van zoetheid hangt wel samen met de rijpheid.

In onrijpe bananen zit 20 keer zoveel zetmeel dan suiker. Aan het eind van de rijping is dat omgekeerd. Dan zit er 20 keer zoveel suiker dan zetmeel in. Hierdoor hebben rijpere bananen een zoetere smaak.  

Een babybanaan is heerlijk uit het vuistje, maar je kunt ze ook zo gebruiken: 

  • Op een volkorentosti met 30+ kaas.
  • In fruitsalades.
  • Gebakken bij nasi of bami.
  • Plakjes op een volkorenboterham met pindakaas.
  • In een smoothie.
  • In bananenbrood met noten, lijnzaad en amandelmeel.

Consumptiecijfers

De banaan (algemeen) staat op nummer 2 in de top 10 van de meest gegeten fruitsoorten. Gemiddeld eten we 20,8 gram banaan per dag, dat is 7,6 kilogram per jaar per persoon (in de leeftijd van 1-79 jaar).

Verkrijgbaarheid

Verkrijgbaarheid uit Nederland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec
Verkrijgbaarheid uit het buitenland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec