Frisée

Frisée is een andijviesoort en wordt ook wel krulandijvie genoemd. Deze andijvie heeft een lossere krop, met dunnere en gekrulde ingesneden bladeren. De bladeren hebben een fijne structuur. Het hart van de krop is geel, de bladeren aan de buitenkant zijn groen. De frisée is wat bitterder dan gewone andijvie, dat geldt vooral voor de buitenste groene bladeren.

OOK WEL GENOEMD:

Krulandijvie
Frisee
Andijvie
Ga naar:

Informatie

Frisée kopen

Frisée bestaat voor een groot deel uit water. Hierdoor kan deze groente snel verleppen. Gebruik onze checklijst bij de aankoop van frisée.

Checklijst aankoop frisée:

  • Het blad moet er fris uitzien.
  • Het blad mag geen bruine puntjes hebben.
  • Het licht gekleurde hart moet stevig en droog zijn.

Portiegrootte

Gekookt
Opscheplepel: 70 gram

Rauw
Schaaltje: 25 gram
Opscheplepel: 15 gram


Teelt

Filmpje: Hoe kweek ik bladgroente (waaronder andijvie) in mijn moestuin.

Andijvie heeft de Latijnse naam Cichorium endivia. Deze eenjarige bladgroente is bijna het hele jaar door verkrijgbaar. De andijvie komt in de winter en het vroege voorjaar uit de kas.

Er wordt ongeveer 700 hectare andijvie in Nederland geteeld. De andijvie van Nederlandse bodem is van half juni tot ca. half november verkrijgbaar.

Er zijn twee soorten andijvie, namelijk met heel blad of de krulandijvie. De krulandijvie wordt ook wel frisée genoemd. De krulandijvie is bitterder dan de andijvie met heel blad.

De belangrijkste rassen in Nederland van andijvie met heel blad zijn ‘Nummer Vijf’ en ‘Breedblad Volhart Winter’. Nummer Vijf wordt gebruikt in de zomer en herfst en komt van Nederlandse bodem. ‘Breedblad Volhart Winter’ wordt gebruikt in de herfst en winter, in de kas.

Tip

Met maar 5 kcal per 100 gram is deze andijviesoort één van de meest caloriearme groenten die er is.

Frisée smaak

De smaak van frisée is wat bitterder dan gewone andijvie, en dat geldt vooral voor de buitenste groene bladeren. Juist het lichte binnenste deel van de krop is lekker in een salade.

Zo kun je frisée gebruiken:

  • Als salade met bijvoorbeeld gegrilde kip en een honing-mosterddressing.
  • Als voorgerecht met geitenkaas, druiven en een vinaigrette.
  • Rauw verwerkt in een stamppot.
  • Geblancheerd (kort gekookt), dicht gevouwen en vervolgens gebakken in olijfolie.
  • Gebakken met knoflook en Spaanse peper.
  • Op een (volkoren)stokbroodje met verse geitenkaas. 

Recepten

Meer recepten

Voedingswaarden

Algemeen
Energie
kj
63
Energie
kcal
15
Eiwit
gr
1.3
Eiwit plantaardig
gr
1.3
Koolhydraten
gr
1.1
Vitaminen
Retinol
mcg
0
Retinol act. equivalent
mcg
65
Vitamine D
mcg
0
Vitamine E
mg
0.2
Vitamine B1
mg
0.05
Mineralen
Zout toegevoegd
mg
0
Natrium
mg
14
Zout
mg
0.04
Calcium
mg
53
Fosfor
mg
35
Gegevens per 100gr/ml, Bron: NEVO
Toon meer

Verkrijgbaarheid

Verkrijgbaarheid uit Nederland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec
Verkrijgbaarheid uit het buitenland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec