Avocado

De avocado is een populaire vruchtgroente. Avocado wordt tot de groente gerekend omdat hij vaak gegeten wordt als groente. Avocado bevat zeer vet vruchtvlees (20-30% vet). De avocado bevat veel onverzadigd vet, goed voor hart en bloedvaten. Het vruchtvlees is ook rijk aan kalium, goed voor de bloeddruk. Ook het vezelgehalte is hoog (8-10 gram per vrucht). Dat is weer goed voor de werking van de darmen.

OOK WEL GENOEMD:

Advocaatpeer
Ga naar:

Informatie

Avocado kopen en bewaren

Een rijpe avocado voelt bij lichte vingerdruk rond de steelaanzet zacht aan. Eetrijpe avocado's kun je na aankoop het beste in de koelkast bewaren. Onrijpe avocado's zijn het beste te bewaren op een koele plek.

Portiegrootte

½ avocado: 90 gram
1 avocado: 180 gram


Teelt en seizoen

De naam avocado komt uit het Nahuatl, de taal van de oorspronkelijke bewoners van Mexico: de Azteken, Tolteken en Nahua. Daar betekende het woord ook ‘teelbal’.

De schil is relatief hard, donkergroen (soms tot zwart) en licht geribbeld. Binnenin bevindt zich een relatief grote, ronde pit. De pit verwijder je voor gebruik. De vrucht kan ongeveer een vuistgroot zijn.

Er zijn verschillende soorten avocado’s. De Hass avocado met zwarte schil wordt door liefhebbers als het lekkerste gezien.

Avocado’s worden van mei tot december geïmporteerd uit Afrika en Zuid-Amerika. Van september tot mei komen ze uit Israël. Ze zijn dus jaarrond verkrijgbaar.

Tip

Een halve avocado weegt ongeveer 90 gram. Dat heerlijke voorafje levert dus bijna de helft van je dagelijkse portie groenten! 

Avocado is lekker en gezond: het vruchtvlees bevat veel onverzadigd vet. Onverzadigd vet verlaagt het LDL-cholesterolgehalte in het bloed.

Avocado smaak

De rijpe avocado heeft zacht geelgroen vruchtvlees met een licht nootachtige smaak. Door avocado te bakken in de pan haal je de nootachtige smaak naar boven. Zo kun je avocado gebruiken:

  • Halveren, iets uithollen en vullen met garnalen- of kipsalade. 
  • Pureren, vermengen met gehakte ui en tuinkruiden als broodbeleg.
  • Als voorgerecht, besprenkel een halve avocado met citroensap en versgemalen peper.
  • In fruitsalade met banaan, peer en sinaasappel. 
  • In groentesalade met paprika, tomaat en maïs.
  • In soep: roer avocadopuree door de bouillon (met minder zout). 
  • Guacamole van maken (pureren, mengen met knoflook, cayennepeper en citroensap).

Recepten

Meer recepten

Voedingswaarden

Algemeen
Energie
kj
819
Energie
kcal
199
Eiwit
gr
1.9
Eiwit plantaardig
gr
1.9
Koolhydraten
gr
1.8
Vitaminen
Retinol
mcg
0
Retinol act. equivalent
mcg
5
Vitamine D
mcg
0
Vitamine E
mg
3.2
Vitamine B1
mg
0.1
Mineralen
Zout toegevoegd
mg
0
Natrium
mg
3
Zout
mg
0.01
Calcium
mg
11
Fosfor
mg
39
Gegevens per 100gr/ml, Bron: NEVO
Toon meer

Verkrijgbaarheid

Verkrijgbaarheid uit Nederland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec
Verkrijgbaarheid uit het buitenland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec