Bananen

De banaan is een langwerpige, licht gebogen vrucht. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, groeien bananen niet aan een boom maar aan een plant, die feitelijk een kruid is. Bananen hebben een zoete smaak en bevatten diverse vitaminen en mineralen, waaronder vitamine B6 en kalium.

OOK WEL GENOEMD:

Bananen
Banaan
Ga naar:

Informatie

Banaan kopen

Koop liever geen bananen met zwarte plekken op de schil. Hoewel ze nog goed eetbaar zijn, is de houdbaarheid dan nog erg kort.

Je kunt (over)rijpe bananen wel goed verwerken in pannenkoeken, cake of bananenbrood.

Portiegrootte

Banaan
Per stuk (zonder schil) s/m/l: 100/130/165 gram
Per stuk (met schil) s/m/l/: 143/186/236 gram 

Babybanaan
Per stuk: 40 gram

Bakbanaan
Per stuk (zonder schil): 300 gram
Per stuk (met schil): 400 gram 


Teelt

De vijf grootste bananenproducerende landen zijn India, China, Filipijnen, Ecuador en Brazilië. Deze landen zijn goed voor circa 40% van de wereldwijde bananenproductie.

De belangrijkste exportlanden zijn Ecuador, Costa Rica, Panama, Honduras, Suriname, Colombia, Guatemala en de Filipijnen.

De bananen worden geteeld op bananenplantages. Op deze plantages wordt nooit iets anders geteeld dan bananen.

Bananen krijgen hun specifieke kromme vorm, omdat ze in een tros hangen en omhoog willen groeien. Dat is overigens niet zo omdat ze naar het licht willen, ze willen tegen de zwaartekracht in groeien. In een ruimteschip zonder zwaartekracht zouden ze dus recht groeien.

Grofweg zijn er twee soorten banaan: de fruit- of dessertbanaan en de bakbanaan die je niet rauw kunt eten.

Filmpjes: De productie van bananen en waar komt de banaan vandaan?

Tip

Uurtje sporten? Een banaan is een ideale snack voor of na het sporten. Stop er één in je sporttas en je hebt alweer de helft van de aanbevolen hoeveelheid fruit binnen!

Bananen smaak

Banaan smaken heerlijk zoet. De mate van zoetheid hangt wel samen met de rijpheid.

In onrijpe bananen zit 20 keer zoveel zetmeel dan suiker. Aan het eind van de rijping is dat omgekeerd. Dan zit er 20 keer zoveel suiker dan zetmeel in. Hierdoor hebben rijpere bananen een zoetere smaak. 

Een banaan is heerlijk uit het vuistje, maar je kunt ze ook zo gebruiken: 

  • Op een volkorentosti met 30+ kaas.
  • In fruitsalades.
  • Gebakken bij nasi of bami.
  • Plakjes op een volkorenboterham met pindakaas.
  • In een smoothie.
  • In bananenbrood met noten, lijnzaad en amandelmeel.

Consumptiecijfers

De banaan (algemeen) staat op nummer 2 in de top 10 van de meest gegeten fruitsoorten. Gemiddeld eten we 20,8 gram banaan per dag, dat is 7,6 kilogram per jaar per persoon (in de leeftijd van 1-79 jaar).

Recepten

Meer recepten

Voedingswaarden

Algemeen
Energie
kj
401
Energie
kcal
95
Eiwit
gr
1.1
Eiwit plantaardig
gr
1.1
Koolhydraten
gr
20.6
Vitaminen
Retinol
mcg
0
Retinol act. equivalent
mcg
5
Vitamine D
mcg
0
Vitamine E
mg
0.2
Vitamine B1
mg
0.04
Mineralen
Zout toegevoegd
mg
0
Natrium
mg
0
Zout
mg
0
Calcium
mg
6
Fosfor
mg
28
Gegevens per 100gr/ml, Bron: NEVO
Toon meer

Verkrijgbaarheid

Verkrijgbaarheid uit Nederland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec
Verkrijgbaarheid uit het buitenland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec