IJsbergsla

IJsbergsla is een dikke, lichtgroene krop met knapperige bladeren. De naam komt uit Amerika. Zo komt de sla aan zijn naam: de sla werd met ijs bedekt voordat ze met de trein van de West- naar de Oostkust werd vervoerd. IJsbergsla is knapperiger en frisser dan kropsla die hierdoor bijna van tafel is verdrongen.

OOK WEL GENOEMD:

Sla
IJsbergsla
Ga naar:

Informatie

IJsbergsla kopen

Let erop dat de bladeren frisgroen zijn en de stronk wit. Als de stronk al bruin begint te worden, is de sla niet vers meer.

Sommige ijsbergslasoorten bevatten een melkachtige vloeistof. Dit zorgt ervoor dat de sla iets bitter smaakt, maar je kunt dit gewoon eten.

Als de (voorgesneden) sla of in een mix met andere slasoorten verpakt wordt aangeboden, controleer dan de houdbaarheidsdatum.

Portiegrootte

Blad/blaadje: 15 gram
Groentelepel: 30 gram
Schaaltje: 45 gram
Krop (‘vuil’): 340 gram
Krop (schoon): 272 gram


Teelt

IJsbergsla is een dikke, lichtgroene krop met knapperige bladeren. Er bestaat ook rode ijsbergsla.

Sinds 1981 wordt ijsbergsla in Nederland geteeld. Hierbij worden de plantjes eerst in potten gezaaid en daarna overgeplant in de volle grond op ruime afstand van elkaar.

Bekijk dit filmpje waarin Winston Post uitlegt hoe sla wordt geteeld.

Tip

Een schaaltje ijsbergsla bij de lunch weegt 45 gram. Eet er ook nog een tomaatje bij en je hebt zo de helft binnen van je dagelijkse portie groenten. Lekker fris, makkelijk en lekker!

IJsbergsla smaak

IJsbergsla heeft een knapperig en frisse smaak.

IJsbergsla kun je zo gebruiken:

  • Op een volkoren sandwich.
  • In een salade met perzik en peer.
  • In een salade met meloen en garnalen.
  • In een stamppot: door aardappelpuree met blokjes 30+ kaas.
  • Als onderdeel van de vulling in een Mexicaanse tortilla.
  • Als voorgerecht: huzaren- of tonijnsalade rollen in grote bladeren ijsbergsla.
  • Als bijgerecht gestoomd of gesmoord (eventueel met andere groenten).

Consumptiecijfers

Groene sla staat op plek 10 in de top 10 meest gegeten groentesoorten.

Recepten

Meer recepten

Voedingswaarden

Algemeen
Energie
kj
62
Energie
kcal
15
Eiwit
gr
0.9
Eiwit plantaardig
gr
0.9
Koolhydraten
gr
1.7
Vitaminen
Retinol
mcg
0
Retinol act. equivalent
mcg
7
Vitamine D
mcg
0
Vitamine E
mg
0.2
Vitamine B1
mg
0.04
Mineralen
Zout toegevoegd
mg
0
Natrium
mg
15
Zout
mg
0.04
Calcium
mg
21
Fosfor
mg
30
Gegevens per 100gr/ml, Bron: NEVO
Toon meer

Verkrijgbaarheid

Verkrijgbaarheid uit Nederland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec
Verkrijgbaarheid uit het buitenland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec