Witte rammenas

Witte rammenas staat ook wel bekend als rettich of daikon. Witte rammenas is de grote zus van de bekende radijs. Het is een megagrote, witte wortel. Witte rammenas smaakt milder, minder peperig dan een radijsje. De structuur van witte rammenas is iets dichter, minder waterig in vergelijking met radijs.

OOK WEL GENOEMD:

Witte rammenas
Daikon
Witte rammenassen
Rettich
rammenas
Ga naar:

Informatie

Witte rammenas kopen

Let erop dat de witte rammenas stevig aanvoelt, geen scheuren of andere beschadigingen in de schil heeft en geen natte plekken heeft. Als er nog blad aan de knol zit, moet dat stevig en fris zijn,

Het seizoen loopt vanaf eind zomer (september-oktober) tot aan februari. In die periode maak je de meeste kans bij de groenteboer, op de markt en bij biologische winkels. Supermarkten hebben de witte rammenas niet altijd in het assortiment.

Portiegrootte

Rauw
Per stuk (vuil): 200 gram
Per stuk (schoon): 180 gram
Beleg op brood: 20 gram


Teelt

Het seizoen loopt vanaf eind zomer (september-oktober) tot aan februari. In die periode maak je de meeste kans bij de groenteboer, op de markt en bij biologische winkels. Supermarkten hebben de witte rammenas niet altijd in het assortiment.

In Nederland zie je de witte rammenas wat minder, maar in Duitsland bijvoorbeeld is het een veel voorkomende groente.

Tip

Met witte rammenas haal je makkelijk je dagelijkse portie groenten van 250 gram! Snijd regelmatig wat plakjes af, als lekkere snack tussendoor. Of verwerk hem in een warm gerecht.

Witte rammenas smaak 

Witte rammenas heeft een licht pittige smaak die milder is dan die van radijs. Als je de witte rammenas verwarmt, wordt hij milder en lijkt de smaak meer op die van meiraapjes.

Witte rammenas kun je in plakjes als snack gebruiken, maar je kunt witte rammenas ook zo gebruiken:

  • Rauw in een friszure salade of roerbakschotel.
  • Rauw op een volkorenboterham met 30+ kaas.
  • Gestoofd in wat boter en bouillon.
  • Als soep met aardappel en bouillon.
  • Als voorgerecht in een rolletje met tonijn of krab.

Recepten

Meer recepten

Voedingswaarden

Algemeen
Energie
kj
92
Energie
kcal
22
Eiwit
gr
1
Eiwit plantaardig
gr
1
Koolhydraten
gr
4
Vitaminen
Retinol
mcg
0
Retinol act. equivalent
mcg
1
Vitamine D
mcg
0
Vitamine E
mg
0
Vitamine B1
mg
0.05
Mineralen
Zout toegevoegd
mg
0
Natrium
mg
25
Zout
mg
0.06
Calcium
mg
30
Fosfor
mg
30
Gegevens per 100gr/ml, Bron: NEVO
Toon meer

Verkrijgbaarheid

Verkrijgbaarheid uit Nederland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec
Verkrijgbaarheid uit het buitenland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec