Citroen

Een citroen is te zuur om uit de hand te eten. Het sap geeft gerechten en dranken een frisse smaak. Bovendien kan het sap verkleuring van bijvoorbeeld appel voorkomen. De schil is bijzonder aromatisch en kun je goed fijn geraspt toevoegen aan (groente)gerechten. Het vruchtvlees versterkt de smaak van ander voedsel en activeert de smaakpapillen.

OOK WEL GENOEMD:

Citroenen
Citroen
Citrusvrucht
Ga naar:

Informatie

Citroen kopen

Koop citroen die stevig is en zwaar aanvoelt in verhouding tot hun grootte.

Om te persen of te koken kun je het beste een citroen met een gladde schil gebruiken. Deze citroenen bevatten namelijk meer sap.

Kies voor een citroen met ruwe schil als je die wilt raspen.

Portiegrootte

Schijfje: 6 gram
Sap van een vrucht: 30 gram
Per stuk (met schil): 128 gram
Per stuk (zonder schil): 66 gram


Teelt

Citroen is een citrusvrucht en familie van de sinaasappel. Er waren oorspronkelijk zo’n 12 soorten citrusvruchten, maar door kruisingen is dit aantal inmiddels sterk gegroeid. Citroenen komen van oorsprong uit de moessongebieden in Zuidoost-Azië, waar ze al meer dan 4000 jaar worden gekweekt. Ook het gebied rond de Middellandse Zee heeft een perfect klimaat voor citrusvruchten.

Tip

Een vleugje citroenschil of een stukje citroen in je thee is een klein, maar goed begin van je dagelijkse portie fruit en bovendien een streling voor je smaakpapillen!

Citroen smaak 

Citroen heeft een stevig zure citrussmaak. Een citroen is voor de meeste mensen te zuur om zo uit de hand te eten.

Van citroen kun je het vruchtvlees, het sap en de schil gebruiken.

Vruchtvlees
Het sappige, lichtgele zure vruchtvlees versterkt de smaak van ander voedsel. Ook activeert en verfrist het de smaakpapillen.

Sap
Het sap geeft gerechten, dranken en sauzen een frisse smaak.

Schil
De schil is bijzonder aromatisch en kun je daarom heel goed fijn geraspt toevoegen aan (groente)gerechten.

Citroen kun je zo gebruiken:

  • In (alcoholvrije) cocktails.
  • In thee of smoothies.
  • Voor de bereiding van sauzen en dressings ter vervanging van azijn.
  • Als smaakmaker in nagerechten op basis van magere of halfvolle melkproducten.
  • Als finishing touch bij visgerechten of gegrild vlees.
  • Sprenkelen over gesneden appel, banaan, avocado, peer en witte groenten om verkleuring te voorkomen.
  • Bij bereiding van jams of sorbetijs.

Recepten

Meer recepten

Voedingswaarden

Citroen
Sap citroen- vers
Algemeen
Energie
kj
153
Energie
kcal
36
Eiwit
gr
0.8
Eiwit plantaardig
gr
0.8
Koolhydraten
gr
3
Vitaminen
Retinol
mcg
0
Retinol act. equivalent
mcg
0
Vitamine D
mcg
0
Vitamine E
mg
0.8
Vitamine B1
mg
0.06
Mineralen
Zout toegevoegd
mg
0
Natrium
mg
1
Zout
mg
0
Calcium
mg
10
Fosfor
mg
25
Gegevens per 100gr/ml, Bron: NEVO
Toon meer

Verkrijgbaarheid

Verkrijgbaarheid uit Nederland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec
Verkrijgbaarheid uit het buitenland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec