Paprika

Paprika’s zijn lekker, makkelijk en supergezond. Paprika’s bevatten veel vitamines en mineralen. Zo bevat paprika het meeste vitamine C van alle veel gegeten groenten en fruit. Paprika’s behoren, net als tomaat, komkommer en aubergine tot de vruchtgroenten. Bewaar paprika's niet in de koelkast, maar op een koele donkere plek.

OOK WEL GENOEMD:

Paprika
Ga naar:

Informatie

Paprika kopen

Een verse, gezonde paprika voelt stevig aan. Hij glanst mooi en heeft geen rimpels of vlekken. De steel heeft een frisse groene kleur. Let op kleine beschadigingen, die worden snel groter!

Portiegrootte

Per stuk s/m/l/ (vuil): 80/100/170 gram  


Teelt

De teelt van paprika’s vindt in Nederland plaats in kassen. 

Paprikaplanten worden 3 tot 4 meter hoog. De eerste bloem van een plant verschijnt in januari. De bloem wordt meestal verwijderd, omdat deze een onregelmatige vrucht vormt. Aan de plant bloeien telkens een paar bloemen tegelijk. Hierdoor groeien ook meerdere vruchten tegelijk aan de plant. In een jaar tijd groeien er zo’n zestig paprika’s aan één plant.

Het verzorgen van de planten is handwerk. Dagelijks snijden medewerkers van het teeltbedrijf de rijpe vruchten met de hand af. Deze worden voorzichtig in grote bakken gelegd om te voorkomen dat de paprika’s beschadigen. Na het plukken worden de paprika’s gesorteerd op kwaliteit, grootte en gewicht. Vervolgens worden ze verpakt op basis van de specificaties van de supermarkten.

In de kas doet de paprikateler er alles aan om de natuur in balans te houden. Schadelijke insecten worden bestreden door hun natuurlijke vijand, een insect dat door de teler in de kas wordt uitgezet. Dit betekent dat allerlei beestjes er een ideale leefomgeving vinden: van mijten en lieveheersbeestjes tot en met kwikstaartjes die er hun nestjes bouwen. De kas is daarmee niet alleen een paradijs voor de paprika, maar ook voor vele beestjes. En dat allemaal om de paprikaplant op natuurlijke wijze in optimale gezondheid te houden en het gewas te beschermen (lieveheersbeestjes eten luizen en kwikstaartjes eten rupsen).

Het resultaat van deze ambachtelijke paprikateelt zijn mooie, gezonde, glanzende paprika’s. En omdat er geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt hoef je in de keuken alleen eventueel vuil of stof eraf te wassen.

Paprika’s uit de Nederlandse kassen zijn het hele jaar rond beschikbaar. Alleen is de aanvoer in de periode november tot half april wat beperkter. De meeste telers planten in december de paprikaplanten in hun kas. Eind maart volgt de eerste oogst en in november vindt de laatste oogst plaats. Daarna worden de kassen schoongemaakt, zodat ze in december weer kunnen beginnen met een nieuwe cyclus.

Filmpje: In dit filmpje laat Winston Post zien hoe de paprika wordt geteeld.

Tip

Wordt het een kleurig maal vandaag? Reken dan op 1,5 paprika per persoon om 250 gram op het bord te krijgen.

Paprika smaak

De meeste paprika’s hebben een zoete, frisse smaak. Sommige paprika’s zijn minder zoet, bijvoorbeeld de groene. De groene paprika wat eerder fris en wat pittig van smaak.

De paprika kun je zo gebruiken:

  • Gevuld met mager rundergehakt of zilvervliesrijst en in de oven gebakken.
  • In salades, leuk door zijn vrolijke kleur!
  • Geroosterd in de oven tot het vel zwart ziet, afdekken met plastic folie en vel verwijderen.
  • In stukken aan spiesjes op de barbecue.
  • In reepjes op een volkorenboterham met 30+ kaas of ham.
  • In roerbakgerechten.
  • In stoofschotels met vlees.
  • Op (volkoren)pizza.
  • Reepjes in soepen.
  • Smoren met bijv. courgette en tomaat voor pastasaus.
  • In hartige taarten. 
  • In een pastasaus.
  • In wraps met bijv. bonen en tomaten.

Wil je de paprika rauw eten? Laat de paprika dan eerst even op kamertemperatuur komen.

Recepten

Meer recepten

Verkrijgbaar als

Meer groenten en fruit

Voedingswaarden

Paprika groene rauw
Paprika rode gekookt met zout (885+)
Paprika oranje rauw
Paprika gekookt gem
Paprika rauw gem
Paprika gele gekookt
Paprika gele rauw
Paprika rode gekookt
Paprika rode rauw
Paprika zoetzuur glas
Paprika groene gekookt
Paprika gekookt gemiddeld met zout (2743+)
Algemeen
Energie
kj
78
Energie
kcal
19
Eiwit
gr
0.8
Eiwit plantaardig
gr
0.8
Koolhydraten
gr
2.5
Vitaminen
Retinol
mcg
0
Retinol act. equivalent
mcg
15
Vitamine D
mcg
0
Vitamine E
mg
0.9
Vitamine B1
mg
0.02
Mineralen
Zout toegevoegd
mg
0
Natrium
mg
0
Zout
mg
0
Calcium
mg
7
Fosfor
mg
24
Gegevens per 100gr/ml, Bron: NEVO
Toon meer

Verkrijgbaarheid

Verkrijgbaarheid uit Nederland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec
Verkrijgbaarheid uit het buitenland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec