Pompoen

De pompoen is familie van de komkommer en meloen. Deze grote, bolronde vrucht heeft een stevige, harde schil en oranje vruchtvlees. Binnenin zit de vrucht vol met grote platte zaden. Er zijn verschillende soorten pompoenen. De oranje pompoen is de bekendste. Pompoenen leveren naar verhouding weinig calorieën, maar bevatten wel veel vezels.

OOK WEL GENOEMD:

Pompoen
Ga naar:

Informatie

Pompoen kopen

De pompoen moet stevig zijn en geen zachte plekken hebben.

Portiegrootte

Rauw
Per stuk (met schil): 1250 gram
Per schijf: 420 gram

Gaar
Opscheplepel: 50 gram
Eetlepel: 30 gram


Teelt

Pompoenen worden al meer dan 10.000 jaar gegeten.

Er zijn verschillende soorten pompoenen. De oranje pompoen is de bekendste.

In Nederland zie je ook wel de patisson (kleine witte ovale pompoen), de winterpompoen (grote pompoen met bleekoranje wasachtige schil) en de spaghetti pompoen (ovale bleekgele pompoen met dradig vruchtvlees).

Pompoenen zijn volop te koop tijdens de herfst en de winter.

Tip

Voor een lekkere pompoensoep heb je een hele pompoen van zo’n 1500 gram nodig. Dat is dan meteen voor 4 personen de volledige portie groenten. Daarmee kom je dus makkelijk aan je dagelijkse portie groenten van 250 gram!

Pompoen smaak

Pompoen heeft een zoete smaak.

Pompoenen leveren naar verhouding weinig calorieën, maar bevatten wel veel vezels. Vezels zijn belangrijk voor de goede werking van je darmen, maar daar houdt het niet op! Pompoenen bevatten betacaroteen. Van betacaroteen is bekend dat het goed is voor de ogen en de huid.

De pompoen kun je zo gebruiken:

  • Gesmoord in wat olijfolie met knoflook. 
  • In roerbakschotel met tomaat en spinazie. 
  • Grillen in de oven, met olie en specerijen als kaneel, korianderzaad en gember.
  • In een hartige taart.
  • In Italiaanse risotto met Grana Padano 32+. 
  • In Indiase curry met kokosmelk en hardgekookte eieren. 
  • Als soep met een klein scheutje kookroom (light). 

Recepten

Meer recepten

Voedingswaarden

Pompoen rauw
Pompoen gekookt
Algemeen
Energie
kj
60
Energie
kcal
14
Eiwit
gr
0.7
Eiwit plantaardig
gr
0.7
Koolhydraten
gr
2
Vitaminen
Retinol
mcg
0
Retinol act. equivalent
mcg
12
Vitamine D
mcg
0
Vitamine E
mg
1.1
Vitamine B1
mg
0.16
Mineralen
Zout toegevoegd
mg
0
Natrium
mg
2
Zout
mg
0.01
Calcium
mg
29
Fosfor
mg
19
Gegevens per 100gr/ml, Bron: NEVO
Toon meer

Verkrijgbaarheid

Verkrijgbaarheid uit Nederland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec
Verkrijgbaarheid uit het buitenland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec