Rucola

Rucola wordt sinds de Middeleeuwen in het Middellandse Zeegebied geteeld. Rucola wordt steeds populairder. Rucola heeft een pittige, iets bittere, nootachtige smaak. Andere namen voor rucola: roquette, raketsla, notensla en mosterdkruid. Rucola is makkelijk zelf te zaaien en te verbouwen. Je kunt ervan blijven plukken, omdat het plantje steeds weer nieuwe blaadjes vormt.

OOK WEL GENOEMD:

Sla
notensla
Rucola
Ga naar:

Informatie

Rucola kopen

Koop bij voorkeur rucola die stevig, klein en donkergroen van kleur is.

Koop je gewassen rucola in een zakje bij de supermarkt? Let dan op de houdbaarheidsdatum.

Portiegrootte

Schaaltje: 25 gram
Lepel: 13 gram


Teelt

Rucola wordt sinds de Middeleeuwen in het Middellandse Zeegebied geteeld.

Rucola zijn de jonge blaadjes van mosterdkruid. De blaadjes zijn smal, donkergroen van kleur en sterk ingesneden.

Rucola is makkelijk zelf te zaaien en te verbouwen. Je kunt ervan blijven plukken, omdat het plantje steeds weer nieuwe blaadjes vormt.

Filmpje: Bladgroente verbouwen in je eigen moestuin (waaronder rucola).

Tip

Van rucola eet je meestal kleine porties. In combinatie met andere soorten sla en groenten, zoals tomaat en komkommer zit je wel snel aan jouw dagelijkse portie van 250 gram.

Rucola smaak

Rucola heeft een pittige, iets bittere, nootachtige smaak.

Rucola kun je zo gebruiken:

  • Rauw als aanvulling op andere slasoorten.
  • Rauw op een volkorenbroodje 30+ kaas of (rauwe) ham.
  • Rauw als salade met tomaat en mozzarella.
  • Rauw door een warme pasta met pijnboompitten en ricotta.
  • Kort gekookt en gepureerd met wat olijfolie kan het een pittige smaakmaker zijn voor soepen, sauzen en warme bijgerechten.
  • Als alternatief voor basilicum bij het maken van pesto.
  • Als garnering op carpaccio, tomatensoep, pizza.
  • Rauw als basis voor stamppot met bijvoorbeeld zongedroogde tomaten en pijnboompitten, oude 30+ kaas of pancetta.

Consumptiecijfers

Groene sla staat op plek 10 in de top 10 meest gegeten groentesoorten.

Recepten

Meer recepten

Voedingswaarden

Algemeen
Energie
kj
98
Energie
kcal
23
Eiwit
gr
3.5
Eiwit plantaardig
gr
3.5
Koolhydraten
gr
0.1
Vitaminen
Retinol
mcg
0
Retinol act. equivalent
mcg
153
Vitamine D
mcg
0
Vitamine E
mg
0.8
Vitamine B1
mg
0.08
Mineralen
Zout toegevoegd
mg
0
Natrium
mg
25
Zout
mg
0.06
Calcium
mg
271
Fosfor
mg
57
Gegevens per 100gr/ml, Bron: NEVO
Toon meer

Verkrijgbaarheid

Verkrijgbaarheid uit Nederland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec
Verkrijgbaarheid uit het buitenland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec