Ui

De ui behoort net als prei, knoflook en bieslook tot het geslacht Allium, ofwel de uienfamilie. Sla eens een kookboek open of zet een kookprogramma op televisie aan. Hoe vaak dat niet begint met: ‘Pel en snipper een ui’. Er zijn ook zoete witte uien, pittige rode, kleine zilveruitjes voor de inmaak, lente-uitjes en sjalotten. Je kunt uien het beste op een koele plek bewaren.

OOK WEL GENOEMD:

Uitjes
Uien
Ga naar:

Informatie

Ui kopen en bewaren

Uien vind je steeds vaker in handige netjes. Kijk of ze droog zijn en voel of ze stevig zijn.

Je kunt uien het beste op een koele (12-15°C), donkere en droge plaats buiten de koelkast bewaren.

Portiegrootte

Gewone ui rauw
Per stuk (zonder schil) s/m/l: 57/95/142 gram
Per stuk (zonder schil) extra groot (om te vullen): 238 gram 

Per stuk (met schil) s/m/l: 60/100/150 gram
Per stuk (met schil) extra groot (om te vullen): 260 gram 

Portie bij bijv. haring of snack: 10 gram 

Gewone ui gekookt 
Opscheplepel: 25 gram
Eetlepel: 15 gram

Sjalot
Rauw (schoon): 25 gram
Gekookt: 21 gram


Teelt en seizoen

De ui werd 3000 jaar voor Christus al gekweekt in Azië en China en later in India. Het waren de Romeinen die de ui in Europa introduceerden.

In dit filmpje zie je het hele groeiproces van zaadje tot ui en in dit filmpje zie je hoe uien van het land in de winkel komen.

Tip

Een ui weegt gemiddeld 100 gram en een sjalot 20 gram. Met een kop uiensoep of een bord hachee zit je dus zo aan de helft van je dagelijkse portie groenten van 250 gram!

Ook een ui door de sla of pastasaus is een prima bijdrage aan je dagelijkse portie groenten.

Ui smaak

De gewone (gele) ui smaakt lichtscherp. Ui wordt vaak gebruikt als smaakmaker. 

Er zijn verschillende soorten uien. Naast de gewone (gele) ui, heb je zoete witte uien, pittige rode of Italiaanse uien, kleine zilveruitjes voor de inmaak, lente-uitjes, bosuitjes en sjalotten.

Ui wordt gebruikt als ingrediënt in soepen, stoofschotels, buitenlandse specialiteiten, op hamburgers en in brochettes op de barbecue.

Maar ui kan ook prima de hoofdrol spelen. In een heerlijke uiensoep of hachee bijvoorbeeld. De mogelijkheden zijn eindeloos!

We geven je een aantal suggesties hoe je ui kunt gebruiken:

  • Zacht gesmoord voor de vulling van een hartige taart.
  • Fijngesnipperd in salades.
  • In soepen of sauzen.
  • In stoofschotels.
  • In roerbakgerechten (met andere groenten). 
  • Bij vis- en vleesgerechten.
  • Door een omelet.
  • Op pizza.
  • Als toevoeging bij haring met augurk. 

Consumptiecijfers

Ui staat op plek 1 in de top 10 van de meeste gegeten soorten groente.

Recepten

Meer recepten

Voedingswaarden

Ui rauw
Ui gekookt
Algemeen
Energie
kj
155
Energie
kcal
37
Eiwit
gr
1.2
Eiwit plantaardig
gr
1.2
Koolhydraten
gr
6.6
Vitaminen
Retinol
mcg
0
Retinol act. equivalent
mcg
0
Vitamine D
mcg
0
Vitamine E
mg
0.1
Vitamine B1
mg
0.04
Mineralen
Zout toegevoegd
mg
0
Natrium
mg
2
Zout
mg
0.01
Calcium
mg
29
Fosfor
mg
33
Gegevens per 100gr/ml, Bron: NEVO
Toon meer

Verkrijgbaarheid

Verkrijgbaarheid uit Nederland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec
Verkrijgbaarheid uit het buitenland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec