Rode ui

De ui behoort net als prei, knoflook en bieslook tot het geslacht Allium (uienfamilie). De rode ui heeft een dieprode, bijna paarse, schil. De schil is dunner dan die van de gele ui. Gesneden ui is lichtrood met wit, heel decoratief in een salade. De rode ui smaakt wat minder scherp dan de gele ui.

OOK WEL GENOEMD:

Ui
Rode ui
Ga naar:

Informatie

Rode ui kopen

Uien moeten hard zijn, droge buitenste schil hebben en mogen geen uitlopers hebben.

Portiegrootte

 

Rauw
Per stuk (zonder schil) s/m/l: 57/95/142 gram
Per stuk (met schil) s/m/l: 60/100/150 gram

Gekookt 
Opscheplepel: 25 gram
Eetlepel: 15 gram


Teelt

De ui werd 3000 jaar voor Christus al gekweekt in Azië en China en later in India. Het waren de Romeinen die de ui in Europa introduceerden.

De ui behoort net als prei, knoflook en bieslook tot het geslacht Allium, ofwel de uienfamilie. Op de Nederlandse akkers groeien verschillende soorten uien. De rode ui heeft een dieprode, bijna paarse, schil. De schil is iets dunner dan de schil van de gele ui.

De in Nederland geteelde rode ui smaakt wat minder scherp dan de gele ui.

Filmpje: Het hele groeiproces van zaadje tot ui.

Tip

Een rode ui weegt al snel 100 gram. Begin de maaltijd met het snipperen van een uitje. Een prima bijdrage aan de 250 gram groenten die je dagelijks nodig hebt.

Rode ui smaak

Rode ui smaakt wat minder scherp dan witte ui.

De rode ui is net zo veelzijdig in de keuken als de gele ui. De befaamde salade Niçoise kan bijvoorbeeld niet zonder rode ui! Of doe net als in de Scandinavische landen: gebruik de rode ui ook eens om haring in te leggen.

Rode ui is verder ideaal bij wild of stoofgerechten, in barbecue marinades en in Antilliaanse en Surinaamse gerechten. 

Zo kun je rode ui ook gebruiken:

  • In hachee.
  • In ringen gebakken bij een hamburger.
  • Rauw gesnipperd bij bieten.
  • Gesnipperd in een salade.
  • Door een omelet.
  • In een klassieke uiensoep of in andere soepen.
  • In de jus of sauzen.
  • Op (volkoren)pizza.

Consumptiecijfers

Ui staat op plek 1 in de top 10 van de meeste gegeten soorten groente.

Recepten

Meer recepten

Voedingswaarden

Ui rauw
Ui gekookt
Algemeen
Energie
kj
155
Energie
kcal
37
Eiwit
gr
1.2
Eiwit plantaardig
gr
1.2
Koolhydraten
gr
6.6
Vitaminen
Retinol
mcg
0
Retinol act. equivalent
mcg
0
Vitamine D
mcg
0
Vitamine E
mg
0.1
Vitamine B1
mg
0.04
Mineralen
Zout toegevoegd
mg
0
Natrium
mg
2
Zout
mg
0.01
Calcium
mg
29
Fosfor
mg
33
Gegevens per 100gr/ml, Bron: NEVO
Toon meer

Verkrijgbaarheid

Verkrijgbaarheid uit Nederland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec
Verkrijgbaarheid uit het buitenland
Jan
Feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec